Скрипт Вконтакте Like ?> Скрипт Вконтакте Like ?>
Олег ОНИСЬКО: Не скажу, що наша клієнтська база досягла докризового рівня, але ми близькі до цього | |
Фото: «Прес-Центр» Криза відібрала у першого в Україні агентства інфографіки «Ukrainian Media Service» (UMS) близько 40% клієнтів. Агентству, проте, вдалося витримати удар. Тепер воно розплановує подальшу експансію на російський медіа-ринок. Про те, за які гроші було створено UMS, наскільки прибуткова це справа, кризу та розвиток — в ексклюзивному інтерв’ю директора агентства інфографіки «Ukrainian Media Service» Олега Ониська для «Прес-Центру». — Пане Олег, як виникла ідея створити агентство інфографіки? — Сама ідея створення спеціалізованого агентства інфографіки виникла внаслідок роботи в газеті. Мені це подобалось, але, на жаль, використовувати інфографіку в редакції не було змоги. Тим більше в Україні не було таких агентств. На той час (станом на 2004 рік) інфографіку можна було замовляти тільки за кордоном, наприклад, в російському агентстві «ИТАР-ТАСС», в британському «Graphic News» чи у французькому AFP. Та це дорого коштувало. Ще потрібно врахувати те, що всі ці агентства мало уваги приділяли саме Україні як окремій країні, а наших читачів більше цікавить внутрішнє життя, ніж міжнародне. Для багатьох українських газет важливими є ще певні теми сезонного характеру (садівництво, городництво, літній та зимовий відпочинок), краса, здоров’я і т.д., які насправді є вічними темами, яким наші газети присвячують значну частину своїх матеріалів. Такої інфографіки не було. Я попробував в газеті (Олег Онисько свого часу був головним редактором «Львівської газети». - прим. ред.) створити таку інфографіку. Це коштувало дорого, а виходило погано. Тому і вирішив створити агентство, картинки з якого можуть використовувати в багатьох газетах, які виходять в різних регіонах України (не конкурують між собою, не пересікаються). Тоді це робить економічно виправданим виготовлення інфографіки. — Де і як Ви вивчали мистецтво інфографіки? — Ми дивилися як це роблять інші міжнародні агентства, і здебільшого з цього черпали те, що потрібно знати. Пізніше виробилась якась своя специфіка, свій стиль, і так навчились. Хоча це не є чимось сталим, ми кожного дня черпаємо щось нове і постійно покращуємо, ускладнюємо графіку, не робимо вже таких «дитячих» помилок, як інфографи-початківці. — Розкажіть, як Ви починали цю справу. Де взяли стартовий капітал? З якими труднощами довелося зіткнутися? — Великого стартового капіталу не було потрібно. Ми потратили на техніку близько 2 тис. дол., безкоштовно користувались офісом (це було приміщення друзів). Згодом винайняли невеличкий офіс, коли інфографіка почала приносити доходи - більший. Основними труднощами, з якими довелось зіткнутись, — це те, що ми були першим агентством такого роду на ринку, всім редакторам потрібно було пояснювати, що таке інфографіка, навіщо їм це потрібно, як вони можуть покращити свою газету за допомогою інфографіки і т.д. Очевидно це і було найскладніше – пояснювати і переконувати редакторів ставати нашими клієнтами. — Довго доводилось пояснювати першим клієнтам, що таке інфографіка? — Бувало по-різному... Та ми намагались якомога доступніше викласти клієнту те, чим займаємось. По-перше, ми випустили кольоровий буклет на глянцевому папері, щоб при потребі всі охочі могли подивитися наш каталог і зробити висновки. По-друге, ми даємо 14 днів безкоштовного сервісу, для того, щоб газети могли попробувати на безкоштовній основі взяти собі інфографіку, надрукувати в своїй газеті, щоб і їхні дизайнери могли «розібрати» цю картинку, подивитись, чи достатньо якісно вона зроблена. За цей час вони мають змогу зрозуміти, побачити реакцію читачів, редколегії, і тоді вже вирішувати, треба їм це чи ні. — Як економічна криза позначилась на діяльності агентства? — Криза позначилась на нашій діяльності негативно. Ми втратили близько 40% своїх клієнтів, це було десь в листопаді-грудні, коли долар коливався в межах дев’яти гривень. Почалась паніка, газети по-максимуму намагались обрізати свої зовнішні закупівлі (інформаційні агентства, фотобанки), в тому числі інфографіку. Але це було більше панікою, ніж реальними проблемами, бо поступово відновлюється рекламний ринок газет, компенсовуються втрачені доходи, відповідно клієнти починають повертатися. Не скажу, що ми до цього часу відновили тодішню кількість клієнтів, але близькі до цього. — Наскільки нам відомо, власне перед початком кризи UMS під назвою UMS Graphics вийшов на російський ринок. На відміну від українського, там уже довгий час діють місцеві потужні агентства інфографіки. Як Вам вдається з ними конкурувати? — На російському ринку справді працює щонайменше два потужних агентства інфографіки – це «ИТАР-ТАСС» і «РИА «Новости». Нам спочатку було досить складно на російському ринку, тому що наше агентство не було відомим для росіян, тим більше їм психологічно важко сприймати, що це агентство з України. Та за рахунок того, що наші послуги є значно дешевшими, ніж їхні, але достатньо якісними, у нас пішли замовлення, процес розвивається. Проблема в тому, що не зовсім вдалий час, бо в Росію криза прийшла трохи пізніше, і зараз газети відчувають серйозні проблеми і падіння продаж, а також зменшення доходів від реклами. До них криза прийшла трошки пізніше, ніж до нас, та, очевидно, трошки легше протікає. Тому, попри серйозну конкуренцію, і для нас знайдеться там місце. — Існує відмінність в роботі для українських та російських клієнтів? У чому вона полягає? — Основна відмінність суто психологічна. Українські редактори, коли їм пропонуєш використання безкоштовного сервісу, як правило, завжди на це погоджуються, та після того, як це закінчується, вони не завжди готові до укладення договору та подальше обслуговування. В росіян навпаки: вони або зразу погоджуються на співпрацю з нами і готові відразу платити, або просто відмовляються, навіть без безкоштовного двотижневого сервісу. — Які особливості створення української інфографіки? — Тут, напевно, головним є те, що створення інфографіки для України – це використання тем, актуальних саме в Україні, орієнтація на внутрішньоукраїнську пресу, на відміну від міжнародних агентств, що більшу увагу приділяють міжнародним подіям. У нас процент представлених міжнародних подій є значно меншим, ніж внутрішніх подій країни. В українських газетах досить розвинена порадницька частина (побутові поради, краса, здоров’я...), тому ми серйозний відсоток присвячуємо цим темам, тим більше, газети можуть використовувати цю інфографіку як зараз, так і через рік, через два і т.д., тобто вони є «вічними» темами для використання. — Як далі плануєте розвиватись? Які перспективи UMS? — Плануємо надалі розширювати свою присутність як в Україні, так і в Росії, де ми поки що слабо представлені. В Україні розширюватимемо обсяг замовлень за рахунок районних газет. Попробуємо для них створити спеціальний пакет графіки, який буде коштувати дешевше, ніж повний сервіс, але матиме певні обмеження – це також досить серйозний ресурс для розвитку. З’являються нові газети, які вже знають, що це таке, і якщо їх цікавлять наші послуги, вони самі роблять замовлення. В Росії ми акцентуємо увагу на регіональні та обласні газети. Оскільки наші послуги є дешевшими, ніж московські, а їхні газети теж мають обмеження в грошах, то, відповідно, якісну графіку за невелику ціну простіше замовити у нас. — Як швидко Ваше агентство вийшло на прибутки? — Достатньо швидко. За кілька місяців ми вже могли заробити собі на зарплату і далі розвиватися. — Якими якостями має володіти інфографік? Де вчать такої професії? — У нас працюють парами (дизайнер і журналіст), хоча в ідеалі це б мала бути одна людина. Дуже важко знайти людину, яка була б добрим журналістом, і, крім того, володіла різними графічними програмами та мала художній смак. В нашій спеціалізації для журналіста важливо бути добрим пошуковцем і мати такі риси як ретельність в доборі інформації, уважність, певне образне милення (бо не кожну інформацію можна подати в графічному вигляді), точність, грамотність та тонке володіння словом. Для дизайнера – досконале володіння основними графічними програмами та художній смак. — У Вас не виникає проблем із підбором кадрів? — Звичайно, проблеми виникають, тому що це вузька спеціалізація. Важко знайти журналіста, який достатньо ерудований в різних галузях медіа. Це означає володіння потоком інформації, вміння вибирати з щоденної інформації те, що є новим, цікавим та актуальним. Дуже важливо бути лаконічним, вміти добирати слова, які будуть виправдані інформаційно і стилістично. Щодо дизайнерів – насправді досконалими себе вважають практично всі, хто трохи навчився користуватись фотошопом. Цього далеко не достатньо, щоб стати дизайнером інфографіки. Окрім того, художник повинен мислити інформаційно (не краса задля краси, а приваблення читача до інформації), бо інфографіка – це насамперед інформація. — Як відомо, інфографіка після двох десятиліть існування, знаходиться у кризовій ситуації (редактори не готові вкладати гроші у розвиток окремого графічного відділу у своєму виданні). Чому інфографіці так важко прижитися? — Я не погоджуюсь з цим твердженням, інфографіка в жодному разі не є в кризовій ситуації, це достатньо новий вид діяльності в журналістиці. Я б сказав, що інфографіка – це потужний магніт, який дозволяє привернути увагу до певної статті, звичайно поза майстерністю журналіста, бо, щоб зрозуміти матеріал, потрібно вчитатися в статтю. А коли людина листає сторінки, вона в першу чергу зачіпається за певні графічні елементи, чим і є інфографіка. Навіть дрібні газети повинні розвивати цей напрямок у своїй редакції, тому що кожна газета орієнтується на певний локальний ринок (чи це район, чи область, чи навіть вся Україна), і події на ньому найкраще зробить власний інфографік, який перебуває в епіцентрі подій. — На якому рівні зараз знаходиться інфографіка в Україні? — Як на мене, на досить хорошому. В Україні є кілька студій інфографіки, які для газет чи журналів виконують окремі замовлення. Деякі газети самі активно розвивають інфографіку, такі як «Газета по-київськи» чи львівський «Інформатор», так само і різні журнали. Дуже добре розвивається телевізійна графіка. З’являються сайти, які обговорюють інфографіку, є відповідне коло фахівців, які цим займаються. І це дуже добре, бо галузь розвивається і піднімає планку професійності інфографіки. — Що Ви, як редактор єдиного агентства інфографіки в Україні, можете сказати про майбутнє цього виду діяльності? — Я думаю, воно буде позитивне. Хочеться сказати - блискуче, але це все залежить від загального розвитку преси в Україні. Я переконаний, що інфографіка займатиме дедалі більше місця на сторінках газет і журналів. Так чи інакше, цього вимагає читач і загальна тенденція розвитку медіа – ми рухаємося в напрямку більшої візуалізації. Розмовляла Катерина Кожан, «Прес-Центр» Ми в соцмережах: Facebook, Twitter, Google+, ВКонтакте 04.08.2009 | |
Перегляди: 3463 |
Рубрика: |
Ключові слова: |
©2008-2015 Прес-Центр Використовуючи матеріали з "Прес-Центру" не забувайте на нас посилатися |